V nelehké době jsi přišla s projektem Halíře dělají talíře. Název napovídá, že jde asi v první řadě o ekonomická témata, kde ušetřit?
Halíře dělají talíře jistě evokuje téma peněz. Byznys ale víceméně o penězích je, a proto tomu odpovídá i název. Nicméně má interpretace jeho významu je, že malé krůčky vedou k velkým věcem. V online marketingu, kterému se věnuji, investujete malé částky do reklamy, abyste vydělali větší peníze. Název tedy krásně interpretuje i marketingové téma.
Jak už jsem zmínila, tak se jedná o online marketing. Zaměřuji se na podnikatele na Vysočině a mým cílem je vzdělávat je tak, aby si marketing zvládli dělat sami. Proč? Protože nikdo se nepostaví za váš byznys tak, jako vy sami. Ani zaměstnanci, ani externisté.
Kdy a jak projekt vznikl? Načasování bylo náhodné? Co tě na tuto myšlenku přivedlo?
Myšlenka na projekt vznikla ve chvíli, kdy jsem měla možnost spolupracovat s pár místními podnikateli. Dlouhodobě by se jim marketingová spolupráce vůbec nevyplatila a já to naštěstí zjistila včas. Těsně před tím, než na mě stihli prodělat. Jak je to možné? Jejich měsíční investice do placené reklamy byla stejně vysoká, jako cena za moje služby. A přitom by stačilo jim vše jednorázově nastavit a naučit se o to postarat.
Vznik projektu podpořilo, že jsem okolo sebe slýchala, jak je to v Jihlavě zabité a že se na Vysočině nic neděje. Nesouhlasila jsem a nesouhlasím s tímto tvrzením. Rozhodla jsem se tohle přesvědčení zbořit tím, že rozšířím povědomí o inspirativních podnikatelích z okolí. Tak jsem vytvořila první jihlavský podcast Halíře dělají talíře.
Podle jakých kritérií si vybíráš hosty do svého podcastu? A jak často s nimi podcasty natáčíš?
Podcasty vycházejí 1x za 14 dní. Hosty vybírám podle sebe, zatím si nenechávám radit. Zvu lidi, kteří jsou dle mého hodni reprezentovat obor jejich podnikání. Většinou jsou to lidé, kteří dělají věci jinak. Nejraději vyzpovídám někoho, kdo jde podle nejnovějších trendů a nenechá se zastrašit tím, že “tady se to takhle nedělá”. Ono se to tak totiž dělat bude, až sem trend dorazí, jen je ten člověk natolik odvážný, aby byl první. :)
Kolik dílů už vzniklo? A musela si bojovat například s trémou, když Ti vyšel první podcast?
Aktuálně je venku 12 dílů. S trémou nejvíce bojuji při samotném nahrávání a klikání na tlačítko Zveřejnit. :)
Jaký byl zatím nejúspěšnější díl a kolik měl poslechnutí?
Nejposlouchanější byl zatím 6. díl s barmanem Petrem Švandou. Napříč všemi platformami měl 720 přehrání. Za ním je 7. díl s fotografem Lukášem Kenji Vrábelem s necelými 600 přehráními.
Všechny dosud natočené díly podcastu Halíře dělají talíře jsou dostupné na webu haliredelajitalire.net. Máš s tímto projektem i další plány, mimo podcasty?
Ano, v rámci projektu vzdělávám a poskytuji marketingové služby. Vzdělávací obsah zveřejňuji na Instagramu @halire_delaji_talire a seznam služeb mám vypsaný na webu. Jedná se o individuální spolupráce, jednorázové konzultace, offline workshopy. Chystám ale i online produkty a skupinové programy.
Tvojí profesí je online marketing. Kdo je Tvůj klient?
Můj klient je člověk, který nepotřebuje přesvědčovat, že online marketing je pro jeho byznys důležitý. On už to ví. Je odhodlaný na svojí online prezentaci zamakat a věnovat čas. Možná už sám něco zkoušel, ale má pocit, že mu něco uniká. Nebo rozjíždí nový projekt a chce to správně podchytit už v začátcích.
Jestli pak klienta nejvíce trápí placená reklama, sociální sítě, obsah na webu, e-mailing, natáčení videí… to už je jedno. Zaměřuji se na marketing komplexně, ale vždy zohledňuji to, co klientům skutečně přinese užitek. Žádné zbytečné náklady moji klienti neplatí.
Jsou Tví klienti primárně jihlavští podnikatelé? Nebo spolupracuješ s firmami i z jiných regionů?
Jedná se o převážně o podnikatele jednotlivce. Nejsou však jen z Jihlavy. Pracuji s lidmi z celé Vysočiny. Právě těm totiž dokáži dodat špičkovou službu, protože sama žiju na Vysočině a znám mentalitu místních zákazníků.
Marketing obecně je o umění zaujmout a prodat. V čem se lišíš od zavedených reklamních agentur nebo i jiných marketingových poradců v online sféře?
Myslím, že to nejpodstatnější je, že já marketing nespravuji, ale učím. Moji klienti nedostanou balíček nastavení reklamy nebo správu sociálních sítí. Dostanou funkční principy, které za mojí asistence implementujeme do praxe. Výsledkem spolupráce je sebevědomý klient se správně nastavenými procesy, díky kterým plní své dlouhodobé cíle. Dále bych zmínila pár dalších bodů:
Sama jsem často cílovka svých klientů.
Znám lokalitu a mentalitu lidí, kteří zde žijí.
Věnuji hodně času specifikaci cílové skupiny a komunikace směrem k ní.
Zaměřuji se jen na to, co zákazník skutečně potřebuje a zvládne.
Placenou reklamu doporučuji až na posledním místě.
Mám přesah do všech marketingových oborů.
To, co učím, sama testuji na svém projektu. A funguje to. :)
Jsou obory podnikání, na které se specializuješ a naopak některé obory, které třeba odmítáš a proč?
Posledních pár měsíců se vracím k úplným základům, které jsou často podceňované. Tím je prodejní komunikace. Dneska opravdu nestačí specifikovat cílovku podle věku, pohlaví a lokality. Není to tolik o demografických údajích jako o nastavení mysli. No a když víme, co si náš zákazník myslí, pak s ním dokážeme trefně komunikovat. Jakmile je zvládnutá komunikace, pak už je jedno, jestli ji použijeme pro tvorbu obsahu na sítě nebo do placené reklamy.
Nenapsala bych to tak, že některý z oborů odmítám. Co bych však vypíchla, je, že se snažím bořit mýty o placené reklamě. Ta totiž často klienty napadne jako první, ale já je velmi rychle brzdím. Reklama nespasí nekvalitně nastavené služby a produkty. Reklama neprodá to, co se neprodává organicky. Reklama prodělá, pokud nebude správně zvolen styl komunikace. Placenou reklamu často doporučuji až jako jednu z posledních možností.
Jak se podle Tebe změnil přístup k zákazníkovi a zákaznické preference za poslední tři roky, dva roky s Covidem a rok turbulencí vyvolaných válkou na Ukrajině?
S Covidem se e-shopy namlsaly a B2B klienti požadovali rychlejší vyřízení požadavků. Extrémně se zkrátila doba, kdy je únosné reagovat na e-maily. Dříve stačilo dva dny, dnes už je to pár hodin. To pokračovalo i v roce 2022.
Co se ale mění přirozeně, je právě konkurence. V mnoha oborech je dneska větší a může se zdát těžké se odlišit. Tady je dobrý pamatovat na to, že i když dva lidé dělají stejnou věc, nikdy to není stejné. Konkurenční výhodou je často osobní příběh.
Na závěr bych ráda dodala, že právě Vysočina nabízí obrovský potenciál k podnikání, jelikož zde konkurence zatím není tak velká a konkurence v onlinu je malá. Ten, kdo bude vidět v roce 2023, může udávat trendy v oboru.
Autor: Michal Kolařík
Spoluzakladatel a provozovatel portálu City.cz. Náměty živnostníků a firem z jejich denní rutiny přenáším na náš vývojový tým. S cílem přinést inovace v zákaznických službách prostřednictvím rezervačního systému Citydiář a věrnostního programu Citykarta, služeb od City.cz
Přidejte se k nám na facebooku!